sobota 11. února 2012

Mrzne. Vyběhnu?

Běhat či neběhat v těchto mrazivých dnech, toť otázka, na kterou odpovídají renomovaní doktoři i populátoři běhu a vždy přitom trochu vztyčí prst. Přátelé, co si budeme my běžci povídat. Důvod, proč nejít běhat, jsem schopen si vycucat z prstu za jakéhokoli počasí. Ať už je mínus dvacet, plus třicet, déšť, vichřice či fujavice. A kdo je zkušený běžec, najde si důvod k neběhání i za ideálního běžeckého počasí. Co se tím snažím říct? "Vše je v náší hlavě. Přečti si rady moudrých, ale ignoruj je a řiď se svými pocity!"

U mě to funguje tak, že kouknu na teploměr a oblohu a zjistím, že dnes mě tam nikdo nedostane ani za pytel sušených Jánošíků, jak říkává bratranec. Jenže za chvíli už to se mnou šije, někde zpoza rohu vykoukne trenýrkový plán, jak pro změnu říkává 12HD, a už mám na sobě proti své vůli část běžeckého. Teď už není cesty zpátky a za chvíli se nohy boří ve sněhu a do plic se žene mrazivý vzduch. V těchto chvílích se ukazuje, jak příjemné a zdravé je běhat jako lama. To člověk běží tak pomalu, že to udýchá nosem, který jak známo vzduch ohřívá a do plic tak nepřichází mrazák, ale jen chlaďák. Prý. Je třeba tomu věřit a bacily tě nenapadnou. Takže žádná fitka a hurá do mrazu. A za ušetřené stovky se příhlaste třeba na Silvu.

Nicméně nějaké stinné stránky ten mráz taky má, vím to z vlastní zkušenosti. V mrazu jsou totiž i kameny na běžeckých stezkách tvrdší než v létě, kdy jsou rozehřáté teplem. A když se střetne minus dvacetistupňový tvrdý kámen s plus třicetišestistupňovým měkkým palcem, výsledek je jasný. Palec prohraje a zmodrá tak, že mu vadí i pouhý dotek ponožky. A teď Shakespeare raď. BE (hat) OR NOT TO BE (hat)? "A" je správně.

PS: Pokud si někdy nalomíte žebro, vězte, že za deset dní se s tím již opatrně běhat dá. A za tři týdny naplno.

6 komentářů:

  1. Paráda konečne ses dal dohromady .
    A hlavně počasí nam má přát bude kolem nuly :)) takže ja už mam po dnešku taky pasaku plný zuby :)) a príští tyden se jde pěkně na dlouhou ven :)
    Tak trenuj Silva se na tebe těší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za podporu, taky se už těším na teplejší dny, i když mi ty mrazivé zas tak moc nevadí. Dnes jsem dal třicítku - vybíhal v -17 a dobíhal v -10. Šlo to celkem v pohodě.

      Vymazat
  2. Jiri ses dobrej.. V tomhle 30km je fakt narocny.. u me by to doma asi neproslo:)... Ale uz se otepluje a tak to vidim na cesty do prace/z prace, abych si trochu vycistil hlavu od tech pitomosti.. :). MSF! 12:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Honzo, ani ne tak dobrej, jako spíš dodržovate Milošova plánu. Běhám podle toho loňského a ten dnes říkal 32, tak jsem dal aspoň těch třicet. Protože vím na stoprocent, že stejně nastanou chvíle, kdy to nebudu stíhat. Tak aspoň teď.
      To tvé ranní a podvečerní běhání má asi smůlu, že když je -20 tak je mínus dvacet. Ale dnes, když jsem naměřil -17, tak na sluníčku to bylo vlastně příjemné. Žádná zima na ruce, na nohy, na tvář .... zkrátka pohoda. Tak ať zase můžeš co nejdřív pozdravovat své ranní a podvečerní potkávače!

      Vymazat
  3. Pokud se dívám do plánu dobře, je tam na neděli (19.2.) 40 km. V kolik vybíháš? Že bychom běželi spolu alespoň na dálku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do plánu se díváš dobře, ale já jsem si ho trochu upravil. Tělo se na 40 necítí, tak to rozdělím. Dnes ve volnou sobotu jsem dal MasoŠutr a něco k tomu, takže kopcovitých 25. Zítra vyběhnu na nějakých 20-25. V deset ráno.

      Vymazat